Stijn Spriet is pedagogisch coach in Middelkerke. Hij deed mee aan de opleiding ‘Speelexpert baby en peuter” en vertelt over zijn ervaringen.
“Meteen na de eerste sessie waren wij allemaal vol energie! We wilden zo snel mogelijk hiermee aan de slag. Het waren interessante, leerrijke in interactie sessies waardoor we alle informatie echt konden ervaren en voelen. We hadden gerust nog een aantal sessies extra willen doen!” Koen en Eveline - teamcoaches naschoolse opvang KinderKuren Leuven
Spelen met loose parts is helemaal hot! Landschapsarchitect Simon Nicholson wist het al in de jaren ’70; de leukste speelomgeving voor kinderen is er eentje die ze zelf maken. Geen afgelikte speeltuigen waar ze na enkele keren proberen het trucje meteen van doorhebben, maar een inspirerende en uitdagende hoop los materiaal. Gegarandeerd meer fantasie, creativiteit en speelplezier voor elk kind. Niets wordt alles!
Ik denk niet aan mijn problemen. Ik speel gewoon. Ik vind dat leuk. (Salem, 11 jaar)
Of we de medewerkers van agentschap Opgroeien van de Vlaamse overheid konden inspireren rond spelen? Yes, we can! Een heerlijk diverse groep van verpleegkundigen, psychopedagogen, sociaal werkers, gezinsondersteuners uit de dienstverlening van Kind & Gezin, als beleidsmedewerkers uit verschillende thema’s en ondersteuners vanuit kinderopvang en jeugdhulp. Uit alle hoeken van de organisatie, van beleid tot praktijk... ze waren er allemaal!
Tijdens de vorming ‘Procesgericht werken’ leggen we de focus op het speelproces en de beleving van kinderen, in plaats van op het resultaat.
Tijdens het najaar van 2021 trokken we met een autokoffer vol kartonnen dozen, buizen, behangpapier, bubbelplastiek, boomschijven … door Vlaanderen voor de Kinderopvangcaravan Baby en Peuter van VVSG.
Iedere keer als het herfst wordt, zakt de moed me in de schoenen. Bij iedere windstoot zie ik een honderdtal bladeren van de bomen vallen. Wanneer ik ze eindelijk allemaal richting de korf heb geveegd, dwarrelt de volgende lading over mij heen. Ik voel me net Sisyphus die voor de zoveelste keer zijn steen naar boven rolt.
Van onze huiscolumnistDe coronacrisis zette heel wat kinderen en jongeren onder druk, zowel op schoolgebied als op gebied van vrije tijd. Thuisonderwijs vergrootte de leerachterstanden en vrijetijdsmogelijkheden werden beperkt. Het inrichten van zomerscholen moest hierop een antwoord bieden. Toch wel een uitdaging: hoe geef je leermomenten vorm op een moment dat vrije tijd en zomergevoel zouden moeten zegevieren? We voegden de kracht van spelen toe aan de zomerscholen!
De hele coronafase zorgde ongetwijfeld voor een strech-situatie in de buitenschoolse kinderopvang, bij iedereen: begeleiding, organisatie, kinderen en ouders pasten zich aan. Meerdere keren nieuwe regels, bubbels maken, materiaal ontsmetten, looproutes aanpassen. Wat betekent dit voor speelkansen van kinderen? Hoe kunnen we behouden wat sterk is?
In het project 'leren op de werkvloer' ondersteunden we in opdracht van VVSG en samen met oMvorming 16 lokale besturen rond 'educatieve ondersteuning'. We gingen aan de slag met onthaalouders en kinderdagverblijven. Een begeleiding richting speelsere interactie met kinderen, nieuwe ideeën om kinderen te prikkelen én taalstimulering. Bekijk de video met de prikkelende resultaten van deze trajecten!
Met 1 veeg onder de zetel komen altijd weer stukken speelgoed boven. Op een kwartier tijd kunnen de kinderen een massa speelgoed bovenhalen, en er vooral weinig mee doen. Doorheen de jaren neemt het speelgoed hier altijd maar meer kasten en bergruimte in. En binnenkort komt de Sint er weer aan, ze zijn hun verlanglijstjes aan het maken… Hebben ze niet al zoveel?
Laat je kind buiten eens goed ravotten en er gaat een nieuwe wereld voor hem open. Buiten is er meer plaats, zijn er massa’s meer mogelijkheden én meer zuurstof. Maar wij moederkes en vaderkes zien buiten vooral ook méér risico’s.
1000UurDeDeurUit? Amke Bailleul, speelconsulent bij Speelmakers, to the rescue! Ze heeft één missie: overal in de wereld kinderen aanzetten tot spelen, het liefst van al in de buitenlucht. Alle tips & tricks om die 1000 uur te overleven, vind je hieronder. Kleine disclaimer: je kinderen zullen niet de enige zijn die afscheid moeten nemen van hun fleecedekentje en de televisie, sorry!
Mogen kinderen nog wel vuil worden? Even geleden kwam deze vraag op een vorming naar boven. Na wat brainstormen komt plots het idee: we richten een sponzenbroekskesfront op!
Van de leerkracht fysica tot de juf van de instapklas: meer dan 80 leerkrachten denken mee over vergroening van de speelplaats op Campus GO! in Zelzate. Het resultaat: een visietekst én een praatplan om mee aan de slag te gaan. In samenwerking met de provincie Oost-Vlaanderen.
Met alle verantwoordelijken van de kinderopvang van stad Gent denken we na over hun speelvisie: waar staan we voor? En vooral: hoe krijg je hier als speelse inspirator je hele team in mee? Een sessie op beleidsniveau die nog lang bleef plakken.
“Verandering brengt weerstand? Dat is dan zonder Bart gerekend. Aanstekelijk enthousiasme, een oneindige stroom aan voorbeelden en toch een duidelijk doel... "Speelmakers zijn een perfecte mix tussen theorie en praktijk!" Tijdens dit traject in de buitenschoolse opvang in Bornem werken we aan meer speelkansen: een sterke visie, evenwicht tussen afspraken en speelplezier, inrichting van de ruimte … Alle neuzen in dezelfde speelse richting!
Annelies, Diensthoofd Jeugd, BornemVul je mailadres in en ontvang boeiend en speels nieuws van Speelmakers.