Met 1 veeg onder de zetel komen altijd weer stukken speelgoed boven. Op een kwartier tijd kunnen de kinderen een massa speelgoed bovenhalen, en er vooral weinig mee doen. Doorheen de jaren neemt het speelgoed hier altijd maar meer kasten en bergruimte in. En binnenkort komt de Sint er weer aan, ze zijn hun verlanglijstjes aan het maken… Hebben ze niet al zoveel?
Hoeveel speelgoed heeft je kind eigenlijk nodig? Deze onderzoekers komen tot een verrassende conclusie: helemaal niets! Ja, je leest het goed. Geen speelgoed, niets. Het effect? Eerst zijn kinderen wat de kluts kwijt, met enkel ‘gewone’ voorwerpen zoals dekens, stoelen … in huis. Daarna zien de onderzoekers méér creativiteit, meer fantasie en meer samenspelen.
Ik geef het toe: dat klinkt nogal extreem. Tegelijk inspireert dit inzicht om de situatie bij je thuis eens te bekijken.
Denk even met me mee: spelen is voor kinderen de wereld leren kennen.
Kijken hoe iets werkt, je eigen verhaal verzinnen, bouwen aan je speelwereld en naspelen wat er doorheen de dag is gebeurd. Het is hún invulling die centraal staat!
Is al dat speelgoed, vaak een soort plastiek namaakwereld die in alle details klopt, dan het beste wat we hen kunnen bieden? Op het eerste zicht misschien wel: het trekt kinderen aan, is ‘makkelijk’ omdat het kant-en-klaar is, het is duidelijk hoe je het kan gebruiken …
Maar merk je ook hoe die focus op iets nieuws vaak snel weg is? Eens ze door hebben hoe het werkt? Hoe snel het soms in de kast verdwijnt? Of hoe de doos interessanter wordt dan wat erin zat?
Ik denk graag even verder: wat als we de invulling van het speelmateriaal aan de kinderen zelf laten? Concreet kan het er zo uitzien:
... en je maakt zo veel meer ruimte voor hun eigen fantasie, creativiteit en gekke combinaties!
Net als in het verhaal van het huis zonder speelgoed, zullen kinderen hier ook wat tijd nodig hebben om te wennen. Er komt (bijna zeker) een fase van verveling. Daarna zal je zien dat ze met minder net tot méér komen: tot rijker en gevarieerder spelen.
En dat is uiteindelijk waar het om draait, voor je kind en voor jou als ouder.
Je kind speelt intenser, gaat zelf zijn spel meer creëren, geniet meer en wordt een pak creatiever. En jij geniet mee, van hun spel en van wat extra overzicht en rust.
Geprikkeld? Doe je mee? In onze online cursus ‘Meer plezier met leuker materiaal’ geven we je alles wat je nodig hebt:
Met 1 veeg onder de zetel komen altijd weer stukken speelgoed boven. Op een kwartier tijd kunnen de kinderen een massa speelgoed bovenhalen, en er vooral weinig mee doen. Doorheen de jaren neemt het speelgoed hier altijd maar meer kasten en bergruimte in. En binnenkort komt de Sint er weer aan, ze zijn hun verlanglijstjes aan het maken… Hebben ze niet al zoveel?
Hoeveel speelgoed heeft je kind eigenlijk nodig? Deze onderzoekers komen tot een verrassende conclusie: helemaal niets! Ja, je leest het goed. Geen speelgoed, niets. Het effect? Eerst zijn kinderen wat de kluts kwijt, met enkel ‘gewone’ voorwerpen zoals dekens, stoelen … in huis. Daarna zien de onderzoekers méér creativiteit, meer fantasie en meer samenspelen.
Ik geef het toe: dat klinkt nogal extreem. Tegelijk inspireert dit inzicht om de situatie bij je thuis eens te bekijken.
Denk even met me mee: spelen is voor kinderen de wereld leren kennen.
Kijken hoe iets werkt, je eigen verhaal verzinnen, bouwen aan je speelwereld en naspelen wat er doorheen de dag is gebeurd. Het is hún invulling die centraal staat!
Is al dat speelgoed, vaak een soort plastiek namaakwereld die in alle details klopt, dan het beste wat we hen kunnen bieden? Op het eerste zicht misschien wel: het trekt kinderen aan, is ‘makkelijk’ omdat het kant-en-klaar is, het is duidelijk hoe je het kan gebruiken …
Maar merk je ook hoe die focus op iets nieuws vaak snel weg is? Eens ze door hebben hoe het werkt? Hoe snel het soms in de kast verdwijnt? Of hoe de doos interessanter wordt dan wat erin zat?
Ik denk graag even verder: wat als we de invulling van het speelmateriaal aan de kinderen zelf laten? Concreet kan het er zo uitzien:
... en je maakt zo veel meer ruimte voor hun eigen fantasie, creativiteit en gekke combinaties!
Net als in het verhaal van het huis zonder speelgoed, zullen kinderen hier ook wat tijd nodig hebben om te wennen. Er komt (bijna zeker) een fase van verveling. Daarna zal je zien dat ze met minder net tot méér komen: tot rijker en gevarieerder spelen.
En dat is uiteindelijk waar het om draait, voor je kind en voor jou als ouder.
Je kind speelt intenser, gaat zelf zijn spel meer creëren, geniet meer en wordt een pak creatiever. En jij geniet mee, van hun spel en van wat extra overzicht en rust.
Geprikkeld? Doe je mee? In onze online cursus ‘Meer plezier met leuker materiaal’ geven we je alles wat je nodig hebt:
Stijn Spriet is pedagogisch coach in Middelkerke. Hij deed mee aan de opleiding ‘Speelexpert baby en peuter” en vertelt over zijn ervaringen.
Bij Familia in Genk zetten we stevig in op avontuurlijk spelen. Met 4 locaties, meer dan 30 kinderbegeleiders, 3 teamcoaches en 1 coordinator BKO gingen we aan de slag. Een grondig veranderingsproces op alle niveaus.
Vul je mailadres in en ontvang boeiend en speels nieuws van Speelmakers.