Meer inspiratie

Spelen: de taal van kinderen!

Spelen is de taal van kinderen. Het is iets dat ze altijd en overal doen. Spelen is hun manier om zich uit te drukken, te ontdekken, te ervaren en in de wereld te staan. Het is hun manier van ‘zijn’. Met 'verbindend spelen' kiezen we volop voor die taal!


Spelen: de taal van kinderen

Elias heeft het moeilijk bij het afscheid in de ochtend. Begeleidster Eva ziet zijn spanning en begint spontaan kiekeboe te spelen met een doekje. “Waar is Elias?” Ze trekt het doekje weg. “Daar is Elias!” Het jongetje lacht voorzichtig. Eva herhaalt het spel enkele keren en ziet hoe de spanning van hem afglijdt. Even later kruipt Elias vrolijk door de ruimte.

Net zoals je Frans, Engels of Duits kunt leren spreken, kun je ook de taal van spel leren spreken. Waarom dat belangrijk is? Omdat het je toelaat écht contact te maken met kinderen. Het is ook gewoon leuk. Niet alleen voor hen, maar ook voor jou. En het helpt kinderen om spanningen en emoties te verwerken die ze met woorden niet kwijt kunnen. 

Wat is verbindend spelen?

Of je nu samen plezier maakt of een kind ondersteunt bij het ontladen van spanning: verbinding is altijd het basisingrediënt. En hoe maak je die verbinding? Juist, door te spelen. Daarom spreken we over ‘verbindend spelen’. 

Verbindend spelen betekent afstemmen op het kind en écht luisteren. Het kind zit aan het stuur, jij volgt. Het is geen truc om lastig gedrag op te lossen, maar een basishouding, van verkennen-verbinden-verrijken. Je stapt in de wereld van het kind, kijkt nieuwsgierig naar wat het doet (verkennen) en speelt mee of benoemt wat je ziet (verbinden). Zo voel je waar het kind nood aan heeft en kan je daarop inspelen. 

Er zijn acht vormen van verbindend spelen die je gericht kan inzetten, bijvoorbeeld: (verrijken) 

  • Heeft het kind een spuitje gekregen? Met wat doktersmateriaal kan je al spelend dit moment verwerken. 
  • Is er een nieuw broertje of zusje? Dan heeft het kind misschien wel nood aan zelf weer even klein mogen zijn. 

Het is handig om te weten welke vorm je op welk moment kan inzetten.  Zo kan je gericht inspelen op de behoeften of signalen opvangen die je anders misschien mist. 

Toch blijft de basis altijd: tijd nemen, goed kijken wat er gebeurt en dan contact maken. Het spel wijst vaak zelf de weg.

Verbindend spelen in de kinderopvang

Bij verbindend spelen denk je misschien snel aan een een-op-een moment. Maar ook in een groep kan het een plek krijgen. 

Veel kinderbegeleiders zetten spel intuïtief in om verbinding te maken. Toch is dat niet altijd eenvoudig in een drukke leefgroep, waar heel wat andere taken ook aandacht vragen. Bewust aan de slag gaan met de visie en praktijk van verbindend spelen is daarom belangrijk. Het helpt om zichtbaar te maken wat begeleiders al doen en nodigt uit om verbindend spelen nog meer een plek te geven in de opvang. 

Niet alleen kinderen hebben daar baat bij; ook begeleiders krijgen er energie van. Dat zagen we in ons project Verbindend Spelen, in samenwerking met de Stad Antwerpen. 

Een traject in de praktijk

Samen met het Onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk werkten we met dertien kinderdagverblijven rond verbindend spelen. Begin 2025 was er de kick-off met een lezing van Nele Flamang, auteur van Als je van spelen leren kan.

Daarna volgden vorming en een coachingstraject waarin de teams stap voor stap met verbindend spelen aan de slag gingen. Voor de coördinatoren, verantwoordelijken en pedagogisch coaches organiseerden we een extra vorming ‘Verbindend spelen borgen’. Daarin kregen ze tools om verbindend spelen verder te verankeren in hun werking. 

Tijdens de coachings zagen we hoe begeleiders verbindend spelen in hun dagelijkse werk integreerden.

  • Sommigen namen de tijd om tijdens het verluieren een kwaliteitsvol één-op-éénmoment te creëren. 
  • Anderen gingen tussen de kinderen zitten om mee te spelen. 
  • Leefgroepen bedachten acties om verbindend spelen bewuster in te zetten. 
  • Teams bespraken kleine aanpassingen in het dagverloop om meer ruimte voor spel te maken. 

En het resultaat was duidelijk: kinderen die zich gezien voelden en met meer betrokkenheid speelden.

Wij onthouden vooral dit:

Een paar minuten écht afgestemde aandacht kan al een wereld van verschil maken.

Eerlijk? We durven te wedden dat het ook jou deugd zal doen om te verbinden en plezier te maken. En eens je dat ervaart, wil je vanzelf meer. 

Wil jij ook aan de slag met verbindend spelen in jouw organisatie?

Stel jouw vraag

 

Spelen is de taal van kinderen. Het is iets dat ze altijd en overal doen. Spelen is hun manier om zich uit te drukken, te ontdekken, te ervaren en in de wereld te staan. Het is hun manier van ‘zijn’. Met 'verbindend spelen' kiezen we volop voor die taal!


Spelen: de taal van kinderen

Elias heeft het moeilijk bij het afscheid in de ochtend. Begeleidster Eva ziet zijn spanning en begint spontaan kiekeboe te spelen met een doekje. “Waar is Elias?” Ze trekt het doekje weg. “Daar is Elias!” Het jongetje lacht voorzichtig. Eva herhaalt het spel enkele keren en ziet hoe de spanning van hem afglijdt. Even later kruipt Elias vrolijk door de ruimte.

Net zoals je Frans, Engels of Duits kunt leren spreken, kun je ook de taal van spel leren spreken. Waarom dat belangrijk is? Omdat het je toelaat écht contact te maken met kinderen. Het is ook gewoon leuk. Niet alleen voor hen, maar ook voor jou. En het helpt kinderen om spanningen en emoties te verwerken die ze met woorden niet kwijt kunnen. 

Wat is verbindend spelen?

Of je nu samen plezier maakt of een kind ondersteunt bij het ontladen van spanning: verbinding is altijd het basisingrediënt. En hoe maak je die verbinding? Juist, door te spelen. Daarom spreken we over ‘verbindend spelen’. 

Verbindend spelen betekent afstemmen op het kind en écht luisteren. Het kind zit aan het stuur, jij volgt. Het is geen truc om lastig gedrag op te lossen, maar een basishouding, van verkennen-verbinden-verrijken. Je stapt in de wereld van het kind, kijkt nieuwsgierig naar wat het doet (verkennen) en speelt mee of benoemt wat je ziet (verbinden). Zo voel je waar het kind nood aan heeft en kan je daarop inspelen. 

Er zijn acht vormen van verbindend spelen die je gericht kan inzetten, bijvoorbeeld: (verrijken) 

  • Heeft het kind een spuitje gekregen? Met wat doktersmateriaal kan je al spelend dit moment verwerken. 
  • Is er een nieuw broertje of zusje? Dan heeft het kind misschien wel nood aan zelf weer even klein mogen zijn. 

Het is handig om te weten welke vorm je op welk moment kan inzetten.  Zo kan je gericht inspelen op de behoeften of signalen opvangen die je anders misschien mist. 

Toch blijft de basis altijd: tijd nemen, goed kijken wat er gebeurt en dan contact maken. Het spel wijst vaak zelf de weg.

Verbindend spelen in de kinderopvang

Bij verbindend spelen denk je misschien snel aan een een-op-een moment. Maar ook in een groep kan het een plek krijgen. 

Veel kinderbegeleiders zetten spel intuïtief in om verbinding te maken. Toch is dat niet altijd eenvoudig in een drukke leefgroep, waar heel wat andere taken ook aandacht vragen. Bewust aan de slag gaan met de visie en praktijk van verbindend spelen is daarom belangrijk. Het helpt om zichtbaar te maken wat begeleiders al doen en nodigt uit om verbindend spelen nog meer een plek te geven in de opvang. 

Niet alleen kinderen hebben daar baat bij; ook begeleiders krijgen er energie van. Dat zagen we in ons project Verbindend Spelen, in samenwerking met de Stad Antwerpen. 

Een traject in de praktijk

Samen met het Onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk werkten we met dertien kinderdagverblijven rond verbindend spelen. Begin 2025 was er de kick-off met een lezing van Nele Flamang, auteur van Als je van spelen leren kan.

Daarna volgden vorming en een coachingstraject waarin de teams stap voor stap met verbindend spelen aan de slag gingen. Voor de coördinatoren, verantwoordelijken en pedagogisch coaches organiseerden we een extra vorming ‘Verbindend spelen borgen’. Daarin kregen ze tools om verbindend spelen verder te verankeren in hun werking. 

Tijdens de coachings zagen we hoe begeleiders verbindend spelen in hun dagelijkse werk integreerden.

  • Sommigen namen de tijd om tijdens het verluieren een kwaliteitsvol één-op-éénmoment te creëren. 
  • Anderen gingen tussen de kinderen zitten om mee te spelen. 
  • Leefgroepen bedachten acties om verbindend spelen bewuster in te zetten. 
  • Teams bespraken kleine aanpassingen in het dagverloop om meer ruimte voor spel te maken. 

En het resultaat was duidelijk: kinderen die zich gezien voelden en met meer betrokkenheid speelden.

Wij onthouden vooral dit:

Een paar minuten écht afgestemde aandacht kan al een wereld van verschil maken.

Eerlijk? We durven te wedden dat het ook jou deugd zal doen om te verbinden en plezier te maken. En eens je dat ervaart, wil je vanzelf meer. 

Wil jij ook aan de slag met verbindend spelen in jouw organisatie?

Stel jouw vraag

 




Laat je nog meer inspireren


© 2025 Speelmakers CV - BTW BE 0689.927.742 - info@speelmakers.be - privacy policy - sitemap Quoted: Websites met méér
Kom bij de Speelmakers-bende!

Vul je mailadres in en ontvang boeiend en speels nieuws van Speelmakers.