Meer inspiratie

Over spelen met los materiaal

Amke Bailleul, Speelconsulent Speelmakers

Een tijdje geleden verzamelde ik voor een beurs van Kind & Gezin allerlei ‘loose parts’: los materiaal dat uitnodigt om ermee te spelen. Het los materiaal dat ik verzamelde moest dienen voor een sessie ‘buiten spelen’ voor kinderbegeleiders. Nog voor ik alles in de auto kon laden, zag mijn dochter Lena (4 jaar) alles staan.


“Mama, mag ik…”

Ze kijkt hoopvol naar de stapel materiaal in de hoek van ons koertje: autobanden, grote buizen, een set planken van een oude kleerkast, witte stenen, klinkers, enkele doeken …

“Ja, doe maar…”

Ik zie hoe ze aan de slag gaat. Die simpele ‘doe maar’ geeft haar de voorzet om vrij in actie te schieten. Ze trekt een plank uit de grote bak. Met volle verbetenheid en alle kracht die ze heeft. Het lukt.

Dan volgen de stenen. Een stuk zwaarder dan de plank, ervaart ze meteen. Autobanden verplaatsen lukt ook, nog net. Ik help haar als ze dat vraagt. Daarna komen de andere planken aan de beurt: één voor één komen ze uit de bak. Het is een heel werk.

Ik zet een stap achteruit en ga aan de kant zitten. Ze stapelt planken op stenen en op autobanden. Ze lijkt druk bezig te zijn, betrokken en zwijgend.

Plots stopt ze en roept: “Het is een stapelbed!”

Ze loopt snel naar binnen en haalt haar pop. Daarna nog knuffels en andere poppen, tot alle bedden bezet zijn. Er volgt een nabootsing van ‘gaan slapen’. Met herkenbare rituelen gaan de poppen en knuffels één voor één naar bed. Een liedje zingen, deken erover en op naar de volgende. Fantasiespel in een zelfgemaakte speelomgeving, van wat daarvoor zomaar wat rommel was. Heerlijk om te zien!

Als de poppen allemaal slapen, kijkt ze rond. Naar al het materiaal en de kansen die er nog zijn. Ik zie haar ogen van het ene naar het andere voorwerp gaan: van de planken naar de autobanden, naar de pvc-buis die nog aan de kant ligt. Ik leg de buis schuin, als suggestie. Het duurt niet lang voor ze de rode auto neemt en die erdoor laat rijden. En nog eens. En nog eens. Ze gaat er helemaal in op, vele keren na elkaar.

“Misschien kunnen die ballen er ook door?”

Ik geef een idee, terwijl ik het zakje ballenbadballen aanwijs. Ik maak intussen de buis met wat plakband vast, zodat het speelplezier nog even kan doorgaan. Zo gaat het verder, nog een heel eind. Sindsdien is de plastiek buis een vast onderdeel van de speelkast bij ons thuis. Om maar te zwijgen over hoe ons meubilair versleept wordt om deel uit te maken van het circus of de ijsjeswinkel.

FANTASIESPEL IN EEN
ZELFGEMAAKTE SPEELOMGEVING,
VAN WAT DAARVOOR ZOMAAR
WAT ROMMEL WAS.

En ja... ook enkele uren later tijdens de sessie bleken deze loose parts een ongelooflijke bron van speelideeën voor de volwassen kinderbegeleiders. Spelen met wat initieel niet bedoeld is om ermee te spelen, heeft een enorme aantrekkingskracht. En terecht. Je kan er je fantasie in kwijt, je creëert je eigen speelomgeving met grote, losse materialen. Elk materiaal kan alles worden. Een onuitputtelijke bron voor écht speelplezier.

We zoeken het soms (te) ver. Nagelnieuw en vooral plastiek speelgoed. Voorgekauwd met één doel. Kinderen zijn het vaak snel beu. Organisaties puzzelen welke dure aankoop dit jaar al dan niet in het budget past. We klagen dat er soms weinig materiaal is voor al die kinderen.

Terwijl het zo eenvoudig kan. Bijna alles is speelmateriaal. Het cliché klopt helemaal: kinderen spelen meer met de magische kartonnen doos dan met het nieuwe speelgoed dat erin zat. Verzamelen, aanbieden en kijk maar wat er gebeurt… Los materiaal zou de basis moeten zijn van elke speelomgeving, van elke tuin, speelplaats of kinderopvang.

‘Loose parts’ is internationaal een gekend begrip voor al wie met kinderen werkt. Een grote variatie verzamelen en dan zien wat er gebeurt: kinderen die invulling geven aan hun eigen spel en op die manier hun ideeën en hun leefwereld actief vormgeven. Kinderbegeleiders die een stap achteruit zetten en de speelplannen van de kinderen ondersteunen, vanop de achtergrond. De magie van echt spelen.

Zin in meer? Volg onze online cursus 'Meer plezier met leuk materiaal' . In 7 video's met concrete tips en checklists leggen we je uit hoe je bij jou thuis beter spelen stimuleert, vanuit materiaal. 

Nieuwsgierig naar wat loose parts dan precies kunnen zijn? Check onze gratis bijlage met concreet stappenplan!

Amke Bailleul, Speelconsulent Speelmakers

Een tijdje geleden verzamelde ik voor een beurs van Kind & Gezin allerlei ‘loose parts’: los materiaal dat uitnodigt om ermee te spelen. Het los materiaal dat ik verzamelde moest dienen voor een sessie ‘buiten spelen’ voor kinderbegeleiders. Nog voor ik alles in de auto kon laden, zag mijn dochter Lena (4 jaar) alles staan.


“Mama, mag ik…”

Ze kijkt hoopvol naar de stapel materiaal in de hoek van ons koertje: autobanden, grote buizen, een set planken van een oude kleerkast, witte stenen, klinkers, enkele doeken …

“Ja, doe maar…”

Ik zie hoe ze aan de slag gaat. Die simpele ‘doe maar’ geeft haar de voorzet om vrij in actie te schieten. Ze trekt een plank uit de grote bak. Met volle verbetenheid en alle kracht die ze heeft. Het lukt.

Dan volgen de stenen. Een stuk zwaarder dan de plank, ervaart ze meteen. Autobanden verplaatsen lukt ook, nog net. Ik help haar als ze dat vraagt. Daarna komen de andere planken aan de beurt: één voor één komen ze uit de bak. Het is een heel werk.

Ik zet een stap achteruit en ga aan de kant zitten. Ze stapelt planken op stenen en op autobanden. Ze lijkt druk bezig te zijn, betrokken en zwijgend.

Plots stopt ze en roept: “Het is een stapelbed!”

Ze loopt snel naar binnen en haalt haar pop. Daarna nog knuffels en andere poppen, tot alle bedden bezet zijn. Er volgt een nabootsing van ‘gaan slapen’. Met herkenbare rituelen gaan de poppen en knuffels één voor één naar bed. Een liedje zingen, deken erover en op naar de volgende. Fantasiespel in een zelfgemaakte speelomgeving, van wat daarvoor zomaar wat rommel was. Heerlijk om te zien!

Als de poppen allemaal slapen, kijkt ze rond. Naar al het materiaal en de kansen die er nog zijn. Ik zie haar ogen van het ene naar het andere voorwerp gaan: van de planken naar de autobanden, naar de pvc-buis die nog aan de kant ligt. Ik leg de buis schuin, als suggestie. Het duurt niet lang voor ze de rode auto neemt en die erdoor laat rijden. En nog eens. En nog eens. Ze gaat er helemaal in op, vele keren na elkaar.

“Misschien kunnen die ballen er ook door?”

Ik geef een idee, terwijl ik het zakje ballenbadballen aanwijs. Ik maak intussen de buis met wat plakband vast, zodat het speelplezier nog even kan doorgaan. Zo gaat het verder, nog een heel eind. Sindsdien is de plastiek buis een vast onderdeel van de speelkast bij ons thuis. Om maar te zwijgen over hoe ons meubilair versleept wordt om deel uit te maken van het circus of de ijsjeswinkel.

FANTASIESPEL IN EEN
ZELFGEMAAKTE SPEELOMGEVING,
VAN WAT DAARVOOR ZOMAAR
WAT ROMMEL WAS.

En ja... ook enkele uren later tijdens de sessie bleken deze loose parts een ongelooflijke bron van speelideeën voor de volwassen kinderbegeleiders. Spelen met wat initieel niet bedoeld is om ermee te spelen, heeft een enorme aantrekkingskracht. En terecht. Je kan er je fantasie in kwijt, je creëert je eigen speelomgeving met grote, losse materialen. Elk materiaal kan alles worden. Een onuitputtelijke bron voor écht speelplezier.

We zoeken het soms (te) ver. Nagelnieuw en vooral plastiek speelgoed. Voorgekauwd met één doel. Kinderen zijn het vaak snel beu. Organisaties puzzelen welke dure aankoop dit jaar al dan niet in het budget past. We klagen dat er soms weinig materiaal is voor al die kinderen.

Terwijl het zo eenvoudig kan. Bijna alles is speelmateriaal. Het cliché klopt helemaal: kinderen spelen meer met de magische kartonnen doos dan met het nieuwe speelgoed dat erin zat. Verzamelen, aanbieden en kijk maar wat er gebeurt… Los materiaal zou de basis moeten zijn van elke speelomgeving, van elke tuin, speelplaats of kinderopvang.

‘Loose parts’ is internationaal een gekend begrip voor al wie met kinderen werkt. Een grote variatie verzamelen en dan zien wat er gebeurt: kinderen die invulling geven aan hun eigen spel en op die manier hun ideeën en hun leefwereld actief vormgeven. Kinderbegeleiders die een stap achteruit zetten en de speelplannen van de kinderen ondersteunen, vanop de achtergrond. De magie van echt spelen.

Zin in meer? Volg onze online cursus 'Meer plezier met leuk materiaal' . In 7 video's met concrete tips en checklists leggen we je uit hoe je bij jou thuis beter spelen stimuleert, vanuit materiaal. 

Nieuwsgierig naar wat loose parts dan precies kunnen zijn? Check onze gratis bijlage met concreet stappenplan!




Laat je nog meer inspireren


© 2024 Speelmakers CV - BTW BE 0689.927.742 - info@speelmakers.be - privacy policy - sitemap Quoted: Websites met méér
Kom bij de Speelmakers-bende!

Vul je mailadres in en ontvang boeiend en speels nieuws van Speelmakers.