JAARTRAJECT
'MEER EN BETER SPELEN OP SCHOOL'

Wil je volop de kracht van spelen zichtbaar en voelbaar maken op school, voor kinderen, leerkrachten, andere teamleden én ouders?
Dat kan met dit jaartraject.

Hier gaan we samen voor:

  • Van 'niet veel te doen' naar een brede variatie aan speelkansen, voor jong en oud, bij elk weer
  • Van 'ik wil geen toezicht doen' naar een sterk team van speelbegeleiders
  • Van 'spelen is bijzaak' naar een uitgewerkte visie op spelen die in het hele schoolbeleid verweven zit
  • Van 'we doen zomaar wat' naar een actieplan, opgevolgd door een sterke werkgroep en het beleidsteam

Klaar voor een fundamentele verandering op jouw school?

Het startpunt: een uitgebreide intake

We komen bij jou op school langs voor een uitgebreide intake.

Hoe wordt er nu gespeeld? Welke ruimte is er? Wat werkt er wel, wat werkt er niet? Samen brengen we in beeld hoe het spelen op school nu is en ondersteund wordt. We krijgen zicht op de overleg- en beleidsstructuur en vragen naar de concrete uitdagingen die jullie zien. 

Na deze intake maken we een voorstel op maat om dit jaartraject vorm te geven.
We bezorgen dat aan jullie en na goedkeuring gaan we samen verder!

IN EEN INTENSIEF TRAJECT
BOUW JE MET DE HELE SCHOOL
AAN EEN STERKE SPEELCULTUUR

Na de intake van dit traject werken we over een heel schooljaar aan een stevige verandering:

  • Kijk op spelen: Wat is spelen? Waarom is spelen zo belangrijk voor kinderen?
  • Visie en een duidelijke strategie: Meer en beter spelen is een beleidskeuze, met gedeelde verantwoordelijkheid op elk niveau
  • Helder actieplan op elk niveau
  • Vorming en ondersteuning voor speelbegeleiders: een concreet takenpakket, waardering, overleg én vorming zijn noodzakelijk voor iedereen die het spelen van de kinderen ondersteunt. 
  • Reflectie- en zelfevaluatie: we volgen samen de plannen op en zorgen voor 
  • Communicatie: we zetten communicatie op tussen beleid, leerkrachten, speelteam, ouders én kinderen: op die manier ondersteunen we spelen op alle vlakken. 

Iedereen betrokken: check!

In dit intensieve jaartraject nemen we iedereen mee.
Er zijn veel mogelijkheden om onze expertise en ondersteuning in te zetten: 

  • Het hele schoolteam: vorming(en) rond speelvisie
  • Kinderen: observaties en bevragingen
  • Werkgroep: begeleiden van vergaderingen
  • Beleidsteam: coaching en ondersteuning rond uitwerken van speelvisie
  • Begeleiders op de speelplaats: vorming en overleg
  • Ouders: infoavond mee begeleiden
  • ...

In overleg met jullie bepalen we de concrete planning én de invulling van onze rol als co-piloot in deze verandering. 

Begeleiding is
een intens proces
voor duurzame
speelkansen

  • Let’s talk. We komen langs voor een uitgebreid intakegesprek. Zo krijgen we zicht op de context, de concrete vraag en mogelijke stappen. Op basis hiervan maken we een voorstel en een actieplan.
  • Let’s play. Over een periode van maximum één jaar komen we regelmatig ter plaatse. We nemen iedereen actief mee in het verhaal. Wij coachen jullie in een traject richting meer speelkansen.
  • Wist je dat we nog een ruimer aanbod hebben dan begeleiding? Kijk hier verder
© 2025 Speelmakers CV - BTW BE 0689.927.742 - info@speelmakers.be - privacy policy - sitemap Quoted: Websites met méér
Kom bij de Speelmakers-bende!

Vul je mailadres in en ontvang boeiend en speels nieuws van Speelmakers.