MEER EN BETER SPELEN OP SCHOOL
Zonder overdrijven - we zijn Eddy Wally niet - kinderen brengen 20% van hun schooltijd door op de speelplaats. Een dag per week dus.
De speelplaats is als de huiskamer van je school. Iedereen komt er samen om te onstpannen, te praten, te spelen...
Meer nog dan in de klas, gebeurt het samenleven hier. Er liggen kansen voor intens plezier, even niets moeten, spelen dat tegelijk leren is.
Die living, heb je die doordacht ingericht? Of is het een bron van frustratie?
Voor veel kinderen is de speelplaats de beste speelplek die ze hebben.
Lees even mee:
-----
Sarah* vertelt over de fijnste speelherinnering uit haar jeugd. Ze keert in gedachten terug naar haar kleuterspeelplaats: "3 huisjes stonden er, met telkens andere materialen in. Als de bel ging 'vlogen' we naar buiten. We creëerden onze eigen wereld in die huisjes. In mijn beleving was daar ook geen toezicht. Jaren later zocht ik als student kleuteronderwijs een stageplek, ik wilde terug naar mijn school met de huisjes. De huisjes stonden er nog, maar het materiaal was weg. Toch zal deze plek me altijd bijblijven."
-----
Dit merk je aan de speeltijd nadat we samen aan de slag zijn gegaan:
- minder tranen en brandjes blussen, meer speelherinneringen
- een doordachte invulling voor meer speelplezier
- minder verveling
- vrolijk ondersteunende toezichters
- uitnodigende speelruimte en prikkelend materiaal