MEER EN BETER SPELEN OP SCHOOL

Zonder overdrijven - we zijn Eddy Wally niet - kinderen brengen 20% van hun schooltijd door op de speelplaats. Een dag per week dus.

De speelplaats is als de huiskamer van je school. Iedereen komt er samen om te onstpannen, te praten, te spelen...
Meer nog dan in de klas, gebeurt het samenleven hier. Er liggen kansen voor intens plezier, even niets moeten, spelen dat tegelijk leren is.
Die living, heb je die doordacht ingericht? Of is het een bron van frustratie?

Voor veel kinderen is de speelplaats de beste speelplek die ze hebben.
Lees even mee:
-----
Sarah* vertelt over de fijnste speelherinnering uit haar jeugd. Ze keert in gedachten terug naar haar kleuterspeelplaats: "3 huisjes stonden er, met telkens andere materialen in. Als de bel ging 'vlogen' we naar buiten. We creëerden onze eigen wereld in die huisjes. In mijn beleving was daar ook geen toezicht. Jaren later zocht ik als student kleuteronderwijs een stageplek, ik wilde terug naar mijn school met de huisjes. De huisjes stonden er nog, maar het materiaal was weg. Toch zal deze plek me altijd bijblijven."
-----
Dit merk je aan de speeltijd nadat we samen aan de slag zijn gegaan:

  • minder tranen en brandjes blussen, meer speelherinneringen
  • een doordachte invulling voor meer speelplezier
  • minder verveling
  • vrolijk ondersteunende toezichters
  • uitnodigende speelruimte en prikkelend materiaal

VOOR IEDEREEN

  • Focus op kleuters en kinderen uit de lagere school
  • Kleine en grote scholen
  • Grijze of groene speelplaatsen
  • Compacte ruimtes of veel plaats
  • Actieve link met de voor- en naschoolse opvang

VORMING

'Joepie, het regent'. Met een doordachte aanpak van je speeltijd, voorkom je heel wat problemen en frustraties. 
Kies een vorming uit een van de bouwstenen en creëer fantastische speelkansen voor alle leerlingen. 

  • Visie 
  • Begeleiders
  • Materiaal
  • Ruimte
  • Organisatie

Alles over deze vormingen


OBSERVATIE EN ADVIES

Merk je soms een stevige kloof tussen wat je weet over de waarde van spelen en wat je ziet gebeuren op de speelplaats? Kan je moeilijk de vinger leggen op hoe dat komt? We kijken en denken graag mee. Na observaties en gesprekken met kinderen en het schoolteam, krijg je advies op maat van jouw speeltijden. Daarna kunnen je gericht verder aan de slag! 

Lees meer over observatie


JAARTRAJECT SPELEN OP SCHOOL

Maak 20% van je schooltijd 100% beter met een traject op maat. 
Na een uitgebreide intake, timmeren we aan een traject met oog voor de beginsituatie, een sterke visie en het draagvlak binnen je team, met als resultaat een sterke speelcultuur die verder rijkt dan enkel de speeltijd. 

 

Duik in het jaartraject

Vraag een ondersteuning
aan en ga voor meer en beter spelen op school.
Kinderspel!

  • Contacteer onze speelconsulenten. Bart werkt vanuit Gent, Amke vanuit Leuven, Fanny vanuit Brussel, Wietske vanuit Mechelen, Emma vanuit Brugge en An vanuit Oudenaarde. Stel je vraag.
  • Let’s talk. We bespreken je vraag, mogelijke data, locatie en wie de deelnemers zijn. Zo maken we de ondersteuning snel concreet.
  • Let’s play. We bereiden alles voor, met actieve en speelse werkvormen. Door zelf te spelen en te ervaren, haalt het team er het maximum uit.
  • Wist je dat we nog een ruimer aanbod hebben voor andere doelgroepen? Kijk hier verder.
© 2025 Speelmakers CV - BTW BE 0689.927.742 - info@speelmakers.be - privacy policy - sitemap Quoted: Websites met méér
Kom bij de Speelmakers-bende!

Vul je mailadres in en ontvang boeiend en speels nieuws van Speelmakers.