Het BOA-decreet: een nieuwe toekomst voor opvang en activiteiten na school

Het decreet buitenschoolse opvang en activiteiten (kortweg BOA) komt eraan.

Dit decreet werkt aan drie grote doelen:

  • Een speelse en gevarieerde vrije tijd voor kinderen
  • Kansen op werken of opleiding volgen voor ouders
  • Gelijke kansen en toegankelijkheid voor iedereen.

Het vertrekpunt is hierbij het recht op vrije tijd van kinderen.
Kinderen hebben het recht om zelf hun vrije tijd in te vullen. En dat doen kinderen al spelend. Spelen is voor kinderen vrij gekozen, intrinsiek gemotiveerd en zelfgestuurd. Geef hen de tijd, ruimte, materialen en ondersteunende begeleiders en ze zijn vertrokken. Dat is waar het BOA-decreet in de geest om gaat.

Dit decreet brengt heel wat uitdagingen met zich mee, waar we met Speelmakers graag in ondersteunen. Altijd vanuit de kinderbril, met focus op wat wél kan en met een procesgerichte blik.

De recente uitbreiding van middelen met een boost-subsidie en compensatie geeft lokale besturen kansen om in te zetten op meer kwaliteit. Daar helpen we graag aan mee op deze manier:

  • Begeleiders met weinig (speel)ervaring versterken in een vormingstraject
  • Meedenken en ondersteunen rond kinderopvang in gedeelde ruimtes, speelse organisatie en werken aan kwaliteit in de veranderende context
  • Mee ondersteunen in het ontwikkelen van een brede BOA-visie, een lokaal erkenningskader, een concreet bestek om kinderopvang uit te besteden.

Lees hier hoe we jouw uitdagingen samen aanpakken

Boek jouw ondersteuning

HOE ZORG JE ERVOOR
DAT EEN DIVERS TEAM KINDERBEGELEIDERS
ACTIEF SPEELKANSEN ONDERSTEUNT? 

 

Bouwen aan een sterk team van kinderbegeleiders

Kinderbegeleiders zijn dé spilfiguur in de opvang. Het BOA decreet focust op te behalen competenties. Op die manier kan het team van de kinderopvang diverser worden en een bredere waaier van achtergronden en talenten inzetten. Maar hoe krijg je het team (of het nu werknemers of vrijwilligers zijn) op dezelfde lijn als het gaat over spelen?

We ontwikkelen een vormingstraject op maat vanuit een sterke speelvisie, bouwen mee aan ieders speelse begeleidershouding en focussen op speelkansen vanuit materiaal en speelruimte. Dit doen we ervaringsgericht, speels en waarderend. Alle formats zijn mogelijk: van een intensieve cursus van enkele dagen, tot een traject gespreid over enkele maanden.

We denken graag mee!

Zesdaagse vorming rond spelen in Anderlecht

Fanny van Speelmakers begeleidde in de zomer van 2023 een zesdaagse vorming over spelen voor begeleiders van de naschoolse opvang van de gemeente Anderlecht. Een gemengde groep zonder pedagogisch diploma. Met 5 dagen vorming en een terugkomdag doken we helemaal in de speelwereld van kinderen: zelf spelen en ervaren, speelimpulsen, vrij spelen, spelen op verschillende leeftijden, loose parts, ... Met als kers op de taart een testmoment om alles toe te passen tijdens een speeldag met kinderen!

HOE KAN JE MET MINDER BEGELEIDING
OF IN GEDEELDE RUIMTE
TOCH VEEL SPEELKANSEN CREEËREN?

 

Een kwalitatieve werking vormgeven in de veranderende context

Voor heel wat organisatoren van buitenschoolse opvang betekent het BOA decreet werken met meer kinderen per begeleider of werken in een ruimte die gedeeld wordt met de school. Dat zorgt voor heel wat onrust bij teams en coördinatoren. 

We denken graag mee, zowel op vlak van speelsysteem en visie als over de concrete dag- en weekplanning. We bouwen aan een werking die niet enkel op de schouders van begeleiding rust, maar ook optimaal speelkansen biedt vnauit materiaal, speelruimte en kinderen. Dat doen we door in te zetten op speelkansen in plaats van speelremmers, meer loose parts play, tijdelijke speelsettings, een ondersteunende speelse begeleidershouding... Dit kan in een losse vorming, een vormingstraject of een intensieve begeleiding. 

Stel ons jouw vraag

Vorming: pop up speelplezier

Voor een grote kinderopvangorganisatie geven we dit jaar aan alle begeleiders de sessie 'pop up speelplezier'.
Hoe zorg je voor een fijn speelaanbod als je enkel een gedeelde ruimte ter beschikking hebt? We spelen en experimenteren met tijdelijke speelhoeken,  speelboxen en pop up speelsettings. Samen brainstormen we naar wat wél kan. Met een inspiratielijst aan veelzijdige materialen, een fotoreeks met pop-up ideeën en slimme inrichtingstips zoeken we naar mogelijkheiden om kinderenvan alle leeftijden veel speelkansen te bieden. 

HOE KRIJG JE ALLE BETROKKENEN
MEE IN HET PROCES?

Procesbegeleiding: van omgevingsanalyse tot plan van aanpak

Tegen januari of september 2026 moet elke gemeente strategische keuzes gemaakt hebben om de middelen voor buitenschoolse opvang en activiteiten te verdelen onder de verschillende spelers. Zo'n plan van aanpak bouwt verder op een uitgebreide bevraging, omgevingsanalyse en ontwikkeling van visie en doelstellingen. 

Dit proces leiden we graag mee in goede banen: we maken samen een doordachte planning op, betrekken binnen en buiten de gemeente de nodige samenwerkingspartners en zijn klankbord doorheen het hele proces.

Ook voor specifieke onderdelen, zoals het uitwerken van visie, een lokaal erkenningskader of een bestek, kan je ons inschakelen.

Stel ons jouw vraag

Onze BOA-ondersteuning voor Stad Antwerpen

Vanuit Speelmakers begeleidden de opmaak van een kwaliteitskader 'vrije tijd' voor de stad Antwerpen. Zowel medewerkers van de stadsdiensten als allerlei organisaties uit het vrijetijdsveld konden meedenken over de centrale vraag: 'Wat is kwaliteitsvolle vrije tijd voor kinderen en hoe kunnen we dat in de stad waarmaken'. Hieruit ontstond een kwaliteitskader dat elke organisator handvatten geeft om te denken over basiskwaliteit én groeien naar meer kwaliteit. 

Tegelijk geven we sinds 2022 mee vorm aan de proefprojecten 'kwaliteitsvolle voor- en naschoolse opvang', waarbij we kwaliteitscoordinatoren ondersteunen met visie, kaders en werkvormen. In elke werkgroep staat één thema centraal. Op een ervaringsgerichte en actieve manier bouwen we zo mee aan kwaliteit en speelkansen voor en na schooltijd.


Van visie tot bestek in Londerzeel

"Amke van Speelmakers ondersteunde het lokaal bestuur van Londerzeel in een traject voor de opmaak van het bestek voor de uitbesteding van de voor- en naschoolse kinderopvang in het kader van het BOA-decreet. Amke heeft een speelse naturel als coach van veranderingsprocessen en begeleidde de dienstoverschrijdende stuurgroep deskundig in de diverse fases van het beleidsplanningsproces. We legden een mooi traject af naar duurzame en kwalitatieve verandering, steeds vanuit het oogpunt van het kind en met een speelse insteek.”

Jana (Huis van het Kind Londerzeel)

Stel ons jouw vraag!
Samen werken we aan kwaliteit
binnen het BOA-decreet

  • Contacteer onze speelconsulenten. Bart werkt vanuit Gent, Amke vanuit Leuven, Fanny vanuit Brussel, Wietske vanuit Mechelen, Emma vanuit Brugge en An vanuit Oudenaarde. Stel je vraag.
  • Let’s talk. We bespreken je vraag en maken ons voorstel snel concreet.
  • Let’s play. We bereiden de ondersteuning voor, op onze eigen ervaringsgerichte en speelse manier. 
  • Organiseer je voor- en naschoolse opvang vanuit de school zelf? Lees onze visie op 'spelen op school' en hoe we scholen ondersteunen om te werken aan een sterk speelbeleid. 
© 2025 Speelmakers CV - BTW BE 0689.927.742 - info@speelmakers.be - privacy policy - sitemap Quoted: Websites met méér
Kom bij de Speelmakers-bende!

Vul je mailadres in en ontvang boeiend en speels nieuws van Speelmakers.