De begeleiders van Windekind vzw, die kinderen met een beperking ondersteunen in het regulier onderwijs, zochten inspiratie rond samen spelen op de schoolspeelplaats. In een online sessie gaven we hen heel wat ideeën mee!
Vaak is een schoolspeelplaats een soort van jungle: heel veel spelende kinderen, een grijzige vlakte en weinig speelmateriaal. Zeker voor kinderen met een beperking is het vaak een hele uitdaging.
Eerst duiken we in de kernvraag 'Wat is spelen?' Door dit samen te beschrijven en te onderzoeken, zien we dat dit heel breed is en er dus in de speeltijd heel wat mogelijk is.
Als we de speeltijd onder de loep nemen, komen we op vier manieren om speelkansen voor kinderen te verhogen:
In elk deelgebied gaven we de basisfilosofie mee en doken we in een heleboel concrete en praktische voorbeelden. Het ging onder andere over kleine ingrepen in de speelruimte, werken met verschillende zones, spelen met loose parts, uitdagende speelkoffers, de speeltijd samen voorbespreken met klasgenoten, speelvriendjes opzoeken, kinderen zelf laten brainstormen en speelfiches ontwerpen ...
Achteraf kregen we onder andere deze fijne reacties:
Heel wat stof voor de werkgroep speelplaats om verder aan de slag te gaan.
Op naar meer speelplezier in de speeltijd, voor iedereen!
Wist je dat we naast deze sessie ook nog heel wat andere vormingen en lezingen hebben rond inclusie en kinderen met een beperking?
De begeleiders van Windekind vzw, die kinderen met een beperking ondersteunen in het regulier onderwijs, zochten inspiratie rond samen spelen op de schoolspeelplaats. In een online sessie gaven we hen heel wat ideeën mee!
Vaak is een schoolspeelplaats een soort van jungle: heel veel spelende kinderen, een grijzige vlakte en weinig speelmateriaal. Zeker voor kinderen met een beperking is het vaak een hele uitdaging.
Eerst duiken we in de kernvraag 'Wat is spelen?' Door dit samen te beschrijven en te onderzoeken, zien we dat dit heel breed is en er dus in de speeltijd heel wat mogelijk is.
Als we de speeltijd onder de loep nemen, komen we op vier manieren om speelkansen voor kinderen te verhogen:
In elk deelgebied gaven we de basisfilosofie mee en doken we in een heleboel concrete en praktische voorbeelden. Het ging onder andere over kleine ingrepen in de speelruimte, werken met verschillende zones, spelen met loose parts, uitdagende speelkoffers, de speeltijd samen voorbespreken met klasgenoten, speelvriendjes opzoeken, kinderen zelf laten brainstormen en speelfiches ontwerpen ...
Achteraf kregen we onder andere deze fijne reacties:
Heel wat stof voor de werkgroep speelplaats om verder aan de slag te gaan.
Op naar meer speelplezier in de speeltijd, voor iedereen!
Wist je dat we naast deze sessie ook nog heel wat andere vormingen en lezingen hebben rond inclusie en kinderen met een beperking?
Een heerlijke speeltijd, voor elk kind, elke dag. Hoe werk je aan meer en betere speelkansen op school?
Stijn Spriet is pedagogisch coach in Middelkerke. Hij deed mee aan de opleiding ‘Speelexpert baby en peuter” en vertelt over zijn ervaringen.
Vul je mailadres in en ontvang boeiend en speels nieuws van Speelmakers.